Myślenie (nie tylko twórcze) to podstawa

Klasa I Gimnazjum w każdą środę o godzinie 8 ma możliwość uczestniczenia w zajęciach z pedagogiem, na których ćwiczone są różne sposoby autoprezentacji, techniki uczenia się, twórcze myślenie.

Często w życiu posługujemy się schematami, które umożliwiają nam szybką orientację w otoczeniu i sprawne działanie. Nasz mózg ciągle poszukuje skryptów, które wykorzystuje podczas interpretacji napływających do nas w ogromnej ilości informacji i bodźców.
Niestety, bardzo często, zniekształca i zafałszowuje rzeczywistość. Dotyczy to nie tylko zjawisk i przedmiotów, ale również ludzi. Na przykład osobom urodziwym jesteśmy skłonni przypisywać lepsze cechy charakteru i przymioty umysłu niż osobom , które mniej nam się podobają.
Oceniamy ludzi powierzchownie i dopasowujemy wszystko, co robią, do schematu, według którego ich spostrzegamy.
Często cierpią na tym uczniowie, którzy spostrzegani są jako „słabsi”. Niejednokrotnie mimo dobrego przygotowania otrzymują gorsze oceny – nieświadomie dostosowujemy się do oczekiwań innych wobec nas. Mózg zawsze przesyła nam takie obrazy, które potwierdzają słuszność naszych przekonań.
Warto pamiętać, że to, co spostrzegamy, jest interpretacją rzeczywistości a nie nią samą. To my nadajemy znaczenie informacjom, które do nas docierają. Interpretacja jest zawsze zgodna z systemem naszych, nie zawsze, uświadomionych wartości, postaw i oczekiwań.
Czasami warto wyjść poza schemat i nadać nowe znaczenie temu, co spostrzegamy. Zachęcam do twórczego myślenia i działania w trakcie zbierania informacji i ich przetwarzania.

pedagog szkolny, Szkoła gimnazjalna, Szkoła licealna, Szkoła podstawowa