Licealiści w Muzeum Narodowym

Maja Wachnicka kl. II SLO

Fin de siècle, Młoda Polska, modernizm, symbolizm, to wszystko ujęte w artystycznej różnorodności mieliśmy okazję poznać oraz zobaczyć podczas lekcji muzealnej. 19 maja 2016 r. Uczniowie II klasy Salezjańskiego Liceum wraz z nauczycielką języka polskiego p. Małgorzatą Szczęsną oraz p. Dyrektor Renatą Bakułą wybrali się na lekcję muzealną do Muzeum Narodowego w Warszawie

Przełom XIX i XX wieku był okresem, w którym wiele kierunków występowało równolegle, często się przenikając. Podczas zajęć analizowaliśmy dzieła najważniejszych twórców tego czasu – Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera oraz Jacka Malczewskiego. W interpretacji pomocne nam były teksty literackie - „Wesele”, „Lalka”.
Dzięki znajomemu już przewodnikowi mogliśmy poznać postaci i przedmioty przedstawione na obrazach oraz ich symbolikę . Z pomocą prowadzącego zmierzyliśmy się z interpretacją kilkunastu obrazów. Wiele z nich pozwala lepiej zrozumieć charakter rozwijających się u schyłku XIX wieku nowatorskich dążeń młodej generacji europejskich artystów, którzy kierowali się tym samym pragnieniem nieskrępowanej swobody twórczej, innowacyjności i autonomii sztuki uwolnionej od wszelkich funkcji pozaartystycznych. Kreowali oni własną, subiektywnie postrzeganą wizję świata i człowieka za pośrednictwem języka symboli.

Jednym z obrazów, który analizowaliśmy, był obraz Olgi Boznańskiej "W oranżerii" ("W cieplarni")

Obraz przedstawia dziewczynę stojącą w cieplarni, blisko ściany, w otoczeniu bujnych roślin i kwiatów w doniczkach. Zdaje się z niepokojem i zaciekawieniem patrzeć na kogoś, kto właśnie wszedł, a jej wzrok skierowany jest w miejsce, które zajmuje dziś odbiorca obrazu.Zauważyliśmy, iż w dziele Boznańskiej cieplarnia może być odczytana jako metafora etapu dojrzewania młodej dziewczyny, także w fizycznym aspekcie. Jej cielesność jest doskonale eksponowana przez malarkę, sylwetka wyraźnie podkreślona strojem, nie bez znaczenia pozostaje też wyraźny rumieniec na twarzy. Zaś cieplarnia może też być odczytywana jako odniesienie do atmosfery domu rodzinnego, z którego artystka za wszelką cenę chciała się wyrwać.
Nawet, jeżeli nie interesujesz się sztuką, ale masz przed sobą MATURĘ, warto wybrać się na taką lekcję! Zachęcam także do odwiedzenia strony internetowej Muzeum Narodowego w Warszawie (http://www.mnw.art.pl/ ). Może i Ty znajdziesz tam coś dla siebie lub wybierzesz się ze swoją klasą czy rodziną! Doskonały pomysł na kulturalne spędzenie wolnego czasu ;-) Polecam!

Szkoła licealna, wycieczki