Zwiedzamy Lublin i Kozłówkę...

W. Augustyniak

11 maja 2022 r. uczniowie klasy 7a i 5b wraz z opiekunami: Panią M. Matzanke, Panią K. Król oraz Panią W. Augustyniak uczestniczyli w wycieczce do Kozłówki i Lublina, by aktywnie zwiedzać stolicę Lubelszczyzny.

Młodzież z ogromnym zaangażowaniem podjęła się rywalizacji w grze miejskiej. By zdobyć jak największą ilość punktów dla swojej drużyny, należało wykonać wiele atrakcyjnych, ale niełatwych zadań, m.in. wygrać pojedynek na miecze, jak najszybciej zjeść cebularz – miejscowy przysmak czy też dotrzeć do konkretnych informacji. Warto było się starać, bowiem na zwycięzców czekały pyszne lody.

Zwiedzając królewskie miasto, jakim jest Lublin, nie można pominąć Zamku Lubelskiego, przy którym mieści się Kaplica Św. Trójcy. Należy ona do najcenniejszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce. Gotycka architektura oraz bizantyńsko – ruskie malowidła stanowią unikalną syntezę kultur Wschodu i Zachodu. Nasi uczniowie po raz kolejny wykazali się tutaj dojrzałością, błyskotliwością a także popisali wiedzą na temat znajomości scen biblijnych ukazanych na polichromiach pokrywających sklepienia i ściany kaplicy.

Lublin to piękne, wielokulturowe miasto. Może się ono pochwalić urokliwą Starówką z licznymi zabytkami w oryginalnej zabudowie, z których najstarsze obiekty pochodzą z czasów średniowiecza. Szczególną uwagę naszych młodych turystów przykuły Brama Krakowska i Brama Grodzka oraz bogato zdobione renesansowe kamienice.

W Kozłówce ogromne wrażenie na młodzieży zrobił pałac Zamoyskich – jednego z najbardziej wpływowych rodów magnackich Rzeczpospolitej. Mnogość rodzinnych pamiątek, wysmakowany wystrój wnętrz, odwołujący się do przeszłości, historii rodu i ojczyzny, świadczą o kulturze artystycznej właścicieli i ich szacunku o tradycji.

Wycieczka do Lublina i Kozłówki z pewnością należy do udanych. Wspaniała, słoneczna pogoda sprzyjała naszej niezwykłej wędrówce w czasie i przestrzeni. Miejmy nadzieję, że koloryt nowo poznanych miejsc, ludzi, kultur, smaków skłoni młodzież do refleksji na temat tolerancji, odpowiedzialności, poszanowania dla dorobku kulturowego naszych przodków.

inicjatywy i pomysły, spotkania integracyjne, spotkania z nauką, Szkoła podstawowa, turystyka, wycieczki