Licealistka i gimnazjalista podsumowują szkolne rekolekcje

Czas rekolekcji już minął. Wszyscy ponownie wróciliśmy do swoich obowiązków. Czy odmienieni? Na to pytanie odpowiadają Monika i Karol. Warto przeczytać!

Szkolne rekolekcje wielkopostne – podsumowanie gimnazjalisty

W dniach 9-11 marca w Zespole Szkół Salezjańskich w Mińsku Mazowieckim odbyły się rekolekcje wielkopostne prowadzone przez ks. Jakuba Fluksa z Łodzi. Jak co roku, wszyscy gromadziliśmy się w sali gimnastycznej, gdzie mogliśmy się wsłuchiwać w słowa naszego rekolekcjonisty.
Skupienie zaczęliśmy w Środę Popielcową. Przez trzy dni byliśmy przygotowywani na uczczenie śmierci i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Przesłaniem rekolekcji było to, że w swoim życiu powinno się mieć jakąś osobę, na której będziemy się wzorować - powinniśmy mieć swojego mistrza. Na pierwszym spotkaniu, po zademonstrowaniu przez naszych kolegów z klasy I gimnazjum gry na bębenku, obejrzeliśmy kilka krótkich filmików opowiadających o chłopcu – Igorze, mającym talent i zapał do gry na perkusji. Chłopcu zabrakło jednak czegoś bardzo ważnego – mistrza, który będzie potrafił rozwijać jego umiejętności i pokierować nimi we właściwym kierunku. Na tym etapie przerwaliśmy śledzenie historii młodego perkusisty i każda klasa zajęła się pracą grupową. Polegała ona na tym, że gimnazjaliści mieli za zadanie napisać list do chłopca aby go przekonać, że Bóg jest jego najlepszym mistrzem, natomiast uczniowie liceumpisali list, w którym mieli pokazać mu, jak ogromny jest autorytet papieża Polaka, Jana Pawła II. Po napisaniu listów zebraliśmy się na wspólną Mszę Świętą. Ciekawi wydarzeń dnia następnego udaliśmy się do domów.
W czwartek na początku spotkania przez przedstawicieli wybranych klas zostały odczytane listy napisane dzień wcześniej, następnie rozpoczęliśmy oglądanie kilku krótkich filmików opowiadających o Janie Pawle II. Następnie odbyła się projekcja bardzo interesującego, filmu opowiadającego nam o sakramencie pokuty i pojednania, jego ważnej roli w życiu człowieka oraz o strachu przed nim. Miał on nam również pomóc w przeprowadzeniu rachunku sumienia. Następnie rozpoczęła się spowiedź. Wiele osób, zarówno uczniów, jak również nauczycieli i pracowników szkoły postanowiło pojednać się z Bogiem. Wielu z nas było już przygotowanych na nadejście Chrystusa Zmartwychwstałego.
W piątek ks. Jakub najpierw pokazał nam dalszą część filmików opowiadających o chłopcu perkusiście i o tym, jak wreszcie odnalazł swojego mistrza. Posłuchaliśmy także bardzo interesującego „rozważania” o tym, na jakie części jest podzielona Msza Święta, a także poznaliśmy sens większości zwrotów wypowiadanych zarówno przez kapłana jak i przez wiernych w czasie Eucharystii. Następnie już w swoich klasach klas celem „uwieńczenia” zdobytej rozwiązywaliśmy krótki test. Na zakończenie rekolekcji udaliśmy się na Eucharystię wraz z kolegami i koleżankami ze Szkoły Podstawowej, aby podziękować Bogu za te trzy dni spędzone razem .
Uważam te rekolekcje wielkopostne za naprawdę pożytecznie spędzony czas. Szczególne podziękowania należą się ks. Jakubowi Fluksowi, który w bardzo ciekawy sposób postanowił nas przygotować na nadejście Jezusa Zmartwychwstałego.

Karol Jachimowicz, uczeń klasy II
Salezjańskiego Gimnazjum im. św. Jana Bosko
w Mińsku Mazowieckim

Podsumowanie szkolnych rekolekcji wielkopostnych – relacja licealistki

Czas rekolekcji już minął. Wszyscy ponownie wróciliśmy do swoich obowiązków. Czy odmienieni? Na to pytanie odpowie każdy z nas indywidualnie. Wiem jedno, rekolekcje są bardzo ważnym czasem w życiu chrześcijanina. Jest okazja do zastanowienia się nad sobą, które może zaowocować przemianą.. Spotykamy się w imię Pana, aby razem pomyśleć nad swoim codziennym życiem. Cel rekolekcji nas jednoczy. Wszyscy poprzez nie pragniemy zbliżyć sie do Jezusa Chrystusa. Nauki rekolekcyjne, jakie głosił ks. Jakub Fluks, dały nam właśnie taką szansę. W pierwszy dzień, jako pomoc, ksiądz wykorzystał pewien przedmiot - bębenek. Dwóch kolegów z gimnazjum zgłosiło sie na ochotnika do zagrania na tym instrumencie. Obu poszło równie dobrze, lecz ich gra różniła się. Ksiądz poprzez to przekazał nam, że w życiu każdy z nas jest właśnie takim perkusistą. Żyjemy czyli 'gramy' tak, jak potrafimy. Lecz, żebyśmy robili to naprawdę dobrze, potrzebujemy nauczyciela. Potrzebna jest Osoba, która nas poprowadzi, a najlepszym Przewodnikiem jest Jezus Chrystus. Aby w pełni zobrazować tę tezę, ksiądz posłużył się historią Igora - perkusisty. On także potrzebował swojego przewodnika. Czy nie raźniej jest iść przez życie ze świadomością że właśnie Chrystus jest przy nas? Jego towarzystwo to wielki skarb, nieraz sie o tym przekonujemy. Później pracowaliśmy w grupach. Naszym zadaniem było napisanie listu do Igora i uświadomienie mu, że Osoba której potrzebuje jest bardzo blisko. Pierwszy dzień rekolekcji wypadał w Środę Popielcową, dlatego uczestniczyliśmy we mszy św. i w ten sposób rozpoczęliśmy Wielki Post.
Drugiego dnia mieliśmy możliwość przygotowania się do spowiedzi , odmówiliśmy również różaniec w intencji naszej wspólnoty. Następnie miało miejsce Wystawienie Najświętszego Sakramentu. Była to okazja, żeby spotkać sie jeszcze bliżej z naszym Panem, pomodlić się, powierzyć mu swoje radości, smutki...
Trzeci dzień poświęcony był Eucharystii. Mogliśmy obejrzeć film, tym razem o poszczególnych częściach mszy świętej. Były one dokładnie wyjaśnione. Na tej podstawie później pracowaliśmy w grupach, odpowiadając na pytania, które sprawdzały naszą wiedzę.
I w ten oto sposób rekolekcje w naszej szkole dobiegły końca. Dziękujemy księdzu rekolekcjoniście za ich przygotowanie. A my, w czasie Wielkiego Postu nadal pracujmy nad sobą i starajmy się wcielić w życie wskazówki, które usłyszeliśmy. Gromadźmy dobre uczynki - żeby uczynić coś dobrego, nie potrzeba wiele. Czasami wystarczy po prostu z miłością spojrzeć na drugiego człowieka... Od tego możemy zacząć "budować". To mocny fundament.

Monika Sasin, uczennica klasy II humanistycznej
Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego
im. Ks. A. Czartoryskiego w Mińsku mazowieckim

Szkoła podstawowa, Szkoła gimnazjalna, Szkoła licealna