Niemiecki ma klasę / Deutsch hat Klasse

Magdalena Nogańska - uczennica klasy II p. Joanna Müller - nauczycielka j. niemieckiego i opiekunka projektu

Konkurs i projekt gimnazjalny klasy II AG

W tym roku szkolnym grupa 15 uczniów z klasy II gimnazjum pod opieką pani Joanny Müller postanowiła wziąć udział w konkursie ogólnopolskim, który był jednocześnie naszym projektem gimnazjalnym, organizowanym przez Instytut Goethego. “Deutsch hat Klasse / Niemiecki ma klasę" - tak brzmi hasło projektu. Jego celem było dostosowanie sali lekcyjnej, w której grupa uczy się niemieckiego, do nauki tego języka.

Bardzo ważnym momentem w projekcie była rozmowa z księdzem dyrektorem. Przedstawiliśmy swoje pomysły na zmiany, jakie chcemy przeprowadzić. Musieliśmy być bardzo przekonujący, bo uzyskaliśmy zgodę dyrekcji i mogliśmy przystąpić do działania.

Nasza szkoła jest w trakcie rozbudowy. Jest szansa, że już w najbliższym roku szkolnym będziemy uczyli się w nowym budynku i w większej sali lekcyjnej. Mimo to zdecydowaliśmy się nie tracić czasu i zaaranżować salę nr 3 do nauki niemieckiego. Nie zniechęciło nas to, że jest ona dość mała. Próbowaliśmy przestawić ławki tak, by nie siedzieć w rzędach, patrząc sobie na plecy. Okazało się, że w nowym ustawieniu nie wystarczyłoby miejsca dla wszystkich, więc wróciliśmy do wersji początkowej . Ważne jednak, by próbować i nie rezygnować od razu.

Aby zebrać pieniądze, zorganizowaliśmy dwie akcje: sprzedawanie ponczu i rogali z okazji dnia św. Marcina oraz świątecznych pierniczków i ciasteczek w adwencie. Za pieniądze uzyskane ze zbiórki kupiliśmy tablice korkowe do nauki słówek oraz karnisz. Nasza grupa zawiesiła w klasie firanki i zasłony, a na parapecie umieściliśmy kwiaty w ozdobnych doniczkach. W naszej pracowni zrobiło się ładniej, bardziej kolorowo, bo na początku klasa była pusta, nijaka i sprawiała raczej ponure wrażenie. Potrafimy przygotować ciekawe prace, które przedstawiają nowe słownictwo lub zagadnienia gramatyczne. W ten sposób dużo się nauczyliśmy. Plakaty i słownictwo aktualizowaliśmy, bo przecież sala lekcyjna to nie muzeum. Wykorzystaliśmy materiały przekazane nam przez Instytut Goethego, które okazały się przydatne do tworzenia plakatów.

Wiele skorzystaliśmy biorąc udział w projekcie. Uczyliśmy się współpracy, otwartości i brania na siebie odpowiedzialności. W zespole można osiągnąć więcej. Dzięki temu projektowi uświadomiliśmy sobie, że praca w grupie przy dobrej organizacji, jest świetną zabawą. Poprawiliśmy swój język niemiecki, przygotowując na bieżąco pomoce dydaktyczne oraz prezentację podsumowującą konkurs. Niektórzy nauczyli się wieszać firanki lub prasować na materacach. Inni wiedzą już, że aby spędzić czas w miłym towarzystwie, nie trzeba się spotykać poza szkołą. Jednak wszyscy zgadzamy się z tym, że nauka przedmiotu w przystosowanej do tego sali to ważna sprawa.

Zachęcamy do aranżowania sal lekcyjnych, to bardzo rozwijające!

akcje, inicjatywy i pomysły, konkursy/olimpiady, osiągnięcia, projekty, Szkoła gimnazjalna