Odwiedziny w Puławach

Klasy I i II SLO pojechały na jednodniową wycieczkę do Puław. Celem wyjazdu były odwiedziny w Liceum Ogólnokształcącym im. ks. A. J. Czartoryskiego oraz zwiedzanie najważniejszych zabytków Puław.

Pierwszym punktem wycieczki była przechadzka po parku, udaliśmy się w stronę Muzeum Regionalnego PTTK im. Izabeli ks. Czartoryskiej. Tam też czekała już na młodzież pani przewodnik. Na początku pani przybliżyła historię miasta - Puławy. Potem przeszliśmy do pałacu Czartoryskich, wzniesionego pierwotnie przez Lubomirskich. Pałac Czartoryskich jest siedzibą Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego. Następnym punktem programu była Świątynia Sybilli (Świątynia Pamięci) - najciekawsza budowla znajdująca się w parku. Ma kształt rotundy otoczonej korynckimi kolumnami. Wieńczy ją kopuła z okrągłym świetlikiem na szczycie, zdobiona od wewnątrz kasetonami. Dwa kamienne lwy przed głównym wejściem to prezent od cara Rosji Aleksandra I z okazji jego pobytu w Puławach w 1805 r. W roku 1801 Izabela Czartoryska założyła tutaj pierwsze w Polsce muzeum, mające pobudzać patriotyzm w Polsce pod zaborami. Niedaleko Świątyni Sybilli znajduje się Domek Gotycki - tam też przeszliśmy. Mieścił cenne zbiory, m.in. "Damę z łasiczką" Leonarda da Vinci, "Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem" Rembrandta i "Portret młodzieńca" Rafaela. Obok domku Gotyckiego zobaczyliśmy kopię rzeźby Tankred i Klorynda. Na koniec pani przewodnik oprowadziła nas po Grocie Puławskiej. Zwiedza się ją z latarkami, które otrzymaliśmy przy wejściu. Grota powstała w XVIII w. z wyrobiska kamienia wapiennego,została urządzona i zagospodarowana przez księżną Izabelę Czartoryską w 1817 r. We wnętrzu Groty znajduje się kaplica z ołtarzem, na którym widnieje napis "O BOŻE W TOBIE NADZIEJA". Później wstąpiliśmy na krótką modlitwę do kościóła Wniebowzięcia NMP, wzniesionego na wzór rzymskiego Panteonu (odległego o 500 m. od Muzeum PTTK). W drodze powrotnej do Mińska Mazowieckiego zawitaliśmy w Liceum Ogólnokształcącym im. Ks. A. J. Czartoryskiego w Puławach. Na placu szkolnym oczekiwali na nas pan wicedyrektor i członkowie samorządu szkolnego. Uczniowie liceum oprowadzili nas po swojej szkole, opowiedzieli jej historię . Dla urozmaicenia przedstawili nam jeszcze prezentację multimedialną na temat "czartoryskiego liceum", prezentowaną również podczas dni otwartych w szkole. Z wielką przyjemnością na koniec zaprosiliśmy zaprzyjaźnioną placówkę do nas, do Salezjańskiego Liceum. Pełni wrażeń powróciliśmy do Mińska Mazowieckiego.