Rady dotyczące skutecznego uczenia się i powtarzania.

Grażyna Zajdel-Padzik

Zgromadź całą literaturę i wszystkie dane potrzebne Ci do powtarzania materiału. Przekonaj siebie, że OD ZARAZ musisz rozpocząć uczenie się, a wszystkie inne ważne cele muszą zostać odłożone na później...

Zgromadź całą literaturę i wszystkie dane potrzebne Ci do powtarzania materiału.
Przekonaj siebie, że OD ZARAZ musisz rozpocząć uczenie się, a wszystkie inne ważne cele muszą zostać odłożone na później...
Wyobraź sobie, jak będzie miło, kiedy będziesz miał całą pracę za sobą. Niech ten cel Ci przyświeca.
Zapoznaj się z treścią pobieżnie i całościowo, zanim zaczniesz uważnie czytać. Zwróć uwagę na spisy treści, streszczenia, treści wytłuszczone. Stwórz sobie w głowie rodzaj ogólnej mapy, którą potem będziesz napełniał treścią.
Sformułuj naczelną myśl, której podporządkujesz dalszą lekturę i notatki.
Zastanów się, jakie masz własne refleksje i wiedzę na temat przejrzanych pobieżnie treści.
Wybrane materiały czytaj uważnie i aktywnie. Podkreślaj kluczowe słowa, wpisuj drobne uwagi, czytaj na głos.
Rób notatki. Wyraźnie zaznaczaj ważne treści - używaj kolorów, różnej wielkości liter. Zrób konspekt, który pomoże w uporządkowaniu materiału.
Ucz się za pomocą wielu zmysłów - patrząc, słuchając, dotykając, rysując, rymując, rapując, opowiadając komuś.
Ucz się różniących się przedmiotów jeden po drugim.
Zaczynaj naukę od najtrudniejszego dla Ciebie materiału, żeby w miarę rosnącego zmęczenia było Ci łatwiej.
Ucząc się, twórz logiczne powiązania między kolejnymi partiami materiału.
Jedną „dawkę" nauki staraj się zmieścić w przedziale od pół godziny do godziny.
Powtarzaj - bez tego zmarnujesz trud uczenia, nie utrwalisz materiału.
Pamiętaj, że jesteś w stanie osiągnąć zamierzone cele. Nauczysz się wszystkiego, co zaplanujesz, jeżeli włożysz w to trochę wysiłku,uwagi i energii. Nie daj sobie wmówić, że jest inaczej. Ja w Ciebie wierzę i życzę powodzenia.

Literatura do rozszerzenia tematyki:

Brześkiewicz,Z. Superumysł.

Gozdek-Michaelis, K. Supermożliwości twojego umysłu.

Hamer, H. Rozwój przez wprowadzanie zmian.

Pietrasiński, Z. Sztuka uczenia się.

Szkoła podstawowa, Szkoła gimnazjalna, Szkoła licealna, pedagog szkolny