Szkolna wycieczka, czyli lekcja integracji

Jedrzej Mikulski, kl.II a gimnazjum

O wycieczce gimnazjalistów w góry napisał Jędrek Mikulski. Warto przeczytać!

Celem każdej szkolnej wycieczki jest, między innymi, integracja uczestników. Wspólnemu poznawaniu się sprzyjają: pobyt kilku osób w jednym pokoju, gry towarzyskie karciane i planszowe oraz słuchanie muzyki. Oprócz mieszkańców własnego pokoju, można lepiej poznawać kolegów i koleżanki z innych pokoi (najlepiej podczas ciszy nocnej, co z ochotą czyniliśmy). Wieczorne dyskoteki gromadzą na wspólnej zabawie. Msze Święte z kolei łączą duchowo wszystkich zgromadzonych. Podczas wędrówek i zwiedzania zabytków cała wycieczka uważa, że jest to męczące, i to też łączy.
Jednak najbardziej zbliża kilkugodzinna podróż autokarem. Można nawet powiedzieć, że wszystko inne to tylko dodatek. Podczas podróży można robić wiele ciekawych rzeczy, na przykład: śpiewać, spać, rzucać cukierkami.
Naszą klasę połączył także wspólny spływ Dunajcem. Chociaż ta wyprawa wcale nie była straszna, dziewczyny przeżyły chwile grozy. Piszczały ze strachu, a chłopaki nadaremnie starali się je uspokoić. Na szczęście, nikt nie wpadł do wody, chociaż pan flisak straszył nas, że na dziesięć osób płynących tratwą, cztery toną.
Do dziś wspominamy wędrówkę wąwozem Homole. Wszyscy byliśmy głodni, zziębnięci i zasmarkani. Pocieszała nas tylko perspektywa powrotu do pensjonatu na gorący obiadek. Kiedy już schodziliśmy z gór, natknęliśmy się na stado owiec, prowadzone przez starego bacę, którego przyśpiewki wzbudziły ogólną wesołość.
A teraz całkiem serio. Podczas wycieczki można dowiedzieć się wiele ciekawostek o kolegach z klasy, zawiązać nowe przyjaźnie. Przebywanie w innych niż szkolne warunkach, wspólne przeżywanie przygód, może wpłynąć także na zmianę naszej opinii o innej osobie. Na przykład: osoba, która w szkole wydawała nam się mało sympatyczna, podczas wyjazdu może okazać się miła i zabawna. Z drugiej strony – ktoś, kogo darzyliśmy sympatią - może okazać się samolubny i niekoleżeński. Na szczęście, na naszej wycieczce nie zdarzyło się nic podobnego.
Po wycieczce klasa jest bardziej zżyta, potrafi aż tak ze sobą współdziałać, że może wspólnie napisać artykuł do szkolnej gazetki o przeżytych przygodach.